Mobilgeddon - vagy mégsem

Jelenlegi hely

Mobilgeddon - vagy mégsem

Most, hogy már egy hete éles a Google új Mobilgeddon névre keresztelt algoritmusa rájöttünk, hogy nem tűnt el több millió weblap, nem lettek elérhetetlenek, a bitek mennek tovább az interneten.

Mobilgeddon - mi van mögötte

Mint azt sok helyen leírták a Google egy új algoritmust vezetett be, mely bünteti azokat a weboldalakat, melyek nem használhatók megfelelően a mobil eszközökön. Ezt úgy teszi, hogy a találati listában hátrébb sorolja őket. A Google részéről teljesen érthető ez a lépés. Te is biztos találkoztál már olyan weboldallal, melyet csak úgy lehet használni ha erősen felnagyítod az oldalt a mobilodon. Ezeken az oldalakon mind a használhatóság, mind az olvashatóság közelít a nullához. Így általában a mobilos felhasználók el is hagyják az oldalt egy-két navigációs próbálkozás után.Tehát jogos az igény, hogy a találati listában olyan oldalak jelenjenek meg melyek mobilról használhatóak és a felhasználói élmény az oldalon megfelelő. Ennek az igénynek tett eleget a Google az új algoritmussal.

Akkor most féljek vagy sem?

Az hálózaton a blog bejegyzések és cikkek mind arra figyelmeztetnek, hogy akkor most sok weboldal tulajdonos mekkora bajba kerül és mekkora visszaesés lesz a forgalmukban. Ahhoz, hogy mérlegelni tudjuk mekkora problémával állunk szemben a következő tényeket vegyük figyelembe:

  • Mobil barát-e az oldalam vagy sem? Ezt a Google mobil barát ellenőrző oldalán tudod ellenőrizni.
  • Ez a változtatás csak a mobil eszközökről indított kereséseknél veszi figyelembe a rangsornál a mobil barát felépítést. Különböző számok láttak napvilágot, de valahol 30% körül lehet az a szám, mely az összes keresésből a mobil eszközökről indított keresések arányát jelentheti.
  • Ha a weboldalad nagyon nem mobil barát, akkor nem vesztesz sokat amiatt, hogy a Google bevezette ezt az algoritmust, mivel eddig sem használták a mobilosok a weboldalad (ti. használhatatlan mobilról). Természetesen hosszú és közép távon sok potenciális ügyfelet veszítesz el a weboldalad nem reszponzív (nem mobil barát) megvalósítása miatt.
  • Előbb utóbb lépni kell és úgy kell átalakítani a weboldalt, hogy az megfelelően használható legyen mobil eszközről is. Ennek azonban nagyon sok összetevője van, a célcsoporttól kezdve a weboldalon megvalósított funkciókig sok mindent figyelembe kell venni mielőtt nekiállunk egy fejlesztésnek.

Mit tegyek ha nem szeretnék kiesni a mobil találati listából?

Először is biztosítanod kell, hogy a weboldalad reszponzív. Tehát egy mobiltelefonra betöltődés után olvasható és használható. Egy reszponzív weboldal "tudja", hogy mekkora képernyőn van megjelenítve és ahhoz alkalmazkodva rendezi el az elemeket a képernyőn. Vannak olyan tartalomkezelők (WordPress, Drupal), melyek viszonylag egyszerűen egy másik template/smink telepítésével reszponzívvá tehetők, más egyedi fejlesztésű weboldalak esetén már komolyabb fejlesztéseket kell végrehajtani. Ha segítségre van szükséged, akkor egy rövid konzultáció keretében szívesen elmondjuk a véleményünket az oldaladról valamint tudunk adni ajánlásokat, hogy mit érdemes tenned.
Ha téged érintett ez a változtatás és látsz lényegi változást a forgalomban, szívesen fogadjuk a tapasztalataidat. Felkészültél-e előre, volt-e lényegi változás a forgalomban?

Stefán Tamás képe

Stefán Tamás

Tamás 2005 óta vezeti a Numex Informatikát Kozma Róberttel. 20 éves tapasztalata van informatikai területen Unix és Linux rendszerek tervezésében, üzemeltetésében, valamint webes rendszerek, weboldalak fejlesztésében. Szabadidejében szívesen utazik, ahová mindig magával viszi az öreg Canon 50D fényképezőgépét.