5 értékes SEO tipp

Jelenlegi hely

5 értékes SEO tipp

Csörög a telefon. Felveszem. - Stefán Tamás, Numex Informatika Kft. - Szia Tamás! Van egy weboldalunk, melyet szeretnénk kereső-optimalizálni. Már megvannak a kulcsszavak, melyekre a Google első oldalán szeretnénk lenni. Tudtok ebben segíteni? . . . - Halló! Tamás! Itt vagy még?

Nagyon sokszor próbáltam már elmagyarázni az ügyfeleinknek, hogy a SEO már nem így működik. A Google találati listája radikálisan megváltozott az utóbbi 10 évben. Az található rajta, ami nekünk jó, ami releváns. Nem lehet csak úgy kitalálni kulcsszavakat és elhatározni, hogy ezekre az első oldalon legyünk. Legalábbis nem úgy, ahogy azt sokan gondoljuk.

Tegyük fel van egy okostelefonokat értékesítő webshopod. Szeretnéd ha a "legjobb okostelefonok" szavakra a weboldalad a Google találati listájának első oldalán szerepelne. Ha megnézzük mi van jelenleg a természetes találati listában, akkor azt tapasztaljuk, hogy egyetlen webshop sincs. Vannak tesztek, listák, értékelések, de egy webshop sincs. Akármit is teszel a webshopod nyitó oldala soha nem fog ebbe a találati listába bekerülni.

Nézzünk egy másik példát. Legyen a keresett kifejezésünk "Kocsmák Miskolcon". A találati listában egyetlen egy kocsma weboldala sem szerepel. Találunk bejegyzéseket, hogy mely kocsmákat érdemes meglátogatni, vannak "kocsma-listák", de nincs egy kocsma oldal sem.

Mi történik? Miért más ma a SEO mint 10 évvel ezelőtt?

A Google nagyon sok fejlesztésen keresztül olyanná alakította a kereső-motorját, mely érti, hogy mi a jó nekünk. Tudja mit keresünk. Ha a "legjobb okostelefonok" kifejezésre keresek, akkor tudja, hogy még nem vásárolni, hanem csak információt szerezni szeretnék. Ha kocsmát keresek Miskolcon, akkor nem egy adott kocsma weboldalát szeretném nézegetni, hanem egy jó összehasonlítást.

Másrészt a Google, Facebook és társai bevezettek egy új szabályt:

Ha játszani akarsz, akkor fizess!

Vagyis önmagában, fizetett hirdetések nélkül nehéz lesz boldogulni. Az első oldalon szeretnél lenni? Hirdess és a vágyad valóra válik!

De azért nézzük meg mégis mit érdemes tenni ebben a helyzetben.

1. Reszponzív web design

Nagy a valószínűsége, annak, hogy a weboldalad jó pár évvel ezelőtt készült. Annak még nagyobb, hogy nem a reszponzív design szabályai alapján. 2-3 évvel ezelőtt ez még nem volt probléma. De ma már az. Mobilról ma már több keresést indítanak mint asztali gépekről. A Google keresője számára fontos szempont, hogy mobilbarát legyen a weboldalad. Ezt le is tudod ellenőrizni itt: Mobil barát ellenörzés

Egy weboldal átalakítása a reszponzív design követelményeinek megfelelően azonban nem kis feladat. Jó eséllyel egy fejlesztőre lesz szükséged.

2. Tartalom duplikáció

Régebben bevett eljárás volt, hogy több domain nevet lefoglaltak a vállalkozás vezetői úgymond "bevédeni magunkat a konkurencia ellen". Ezek a domainek akkor beállításra kerültek és a mai napig nem változtak meg ezek a beállítások. Akkoriban ez úgy történt, hogy az összes domain néven a cég egyetlen weboldala jelent meg. Ez tartalom duplikációt okoz, amit a keresők nem szeretnek. Ezt egy úgynevezett 301-es átirányítással lehet megoldani. Ez alapvetően azt jelzi a weboldalt indexelő kereső botoknak, hogy a weboldal erről a domainről átköltözott a másikra. Ez megint csak egy technikai beállítás, amit a tárhely szolgáltatód tud elvégezni. Érdemes az összes domain nevet egy kijelölt fő domain névre irányítani.

Az erre vonatkozó Google ajánlás: A 301-es átirányításról

3. Google Analytics és Webmester Eszközök

Ha mindenképpen nyomon szeretnéd követni, hogy a Google éppen mit érzékel a weboldaladból akkor a Google Analytics és a Webmester Eszközök beállítása nélkülözhetetlen. A Webmester Eszközök sok egyéb lehetőség mellett lehetővé teszi számodra, hogy beküld a weboldalad oldatérképét, mely nélkül lehet, hogy a weboldaladon található tartalmak meg sem jelennek a kereső találati listájában. Az Analytics pedig abban segít, hogy nyomon kövesd a weboldal forgalmat, a látogatóid viselkedését.

4. Kulcsszóelemzés

Mielőtt nekikezdesz tartalmat előállítani érdemes elemezni, hogy melyek azok a kulcsszavak, melyekre a potenciális ügyfeleid keresnek. Használd a Google Kulcsszótervező eszközét, melyet az AdWords-ön belül találsz. A kulcsszóelemzés önmagában is egy nagy terület, sokszor érdemes szakemberre bízni. Mindenesetre el kell tölteni egy kis időt az elemzéssel. Ha ezzel kész vagyunk, akkor a tartalmainkat a definiált kulcsszavainknak megfelelően kell előállítani.

5. Igényes tartalom összeállítása

Az egyik legnehezebb feladat. Rendszeresen igényes, jól átgondolt tartalmat előállítani nem egyszerű. Azonban az bizonyos, hogy ennek van a legnagyobb hatása a keresők találati listáiban való helyezésre. Az összes többi szempont elhanyagolható e mellett. Ebben a témakörben már egész jó anyagokat állítanak elő magyar cégek is. Esetleg az OMA anyagát tudjuk javasolni.

Természetesen a fentieken kívül még temérdek lehetőséged van javítani a helyezéseden, de ha ezeket megcsinálod, akkor az már egy erős kezdés.

Stefán Tamás képe

Stefán Tamás

Tamás 2005 óta vezeti a Numex Informatikát Kozma Róberttel. 20 éves tapasztalata van informatikai területen Unix és Linux rendszerek tervezésében, üzemeltetésében, valamint webes rendszerek, weboldalak fejlesztésében. Szabadidejében szívesen utazik, ahová mindig magával viszi az öreg Canon 50D fényképezőgépét.