Hogy szerezz több látogatót - ingyen!

Jelenlegi hely

Hogy szerezz több látogatót - ingyen!

Amíg néhány vállalkozásnak sikerül az internet nyújtotta lehetőségeket kihasználva nagy számú felhasználót bevonzani fizetett hirdetések nélkül, addig másoknak ez nem megy. Mindannyian szeretnénk még több látogatót a weboldalunkra terelni, ráadásul mindezt ingyen. Mit tehetünk? Milyen stratégiát érdemes alkalmazni? Összegyűjtöttük a legfontosabb szempontokat.
A terméked, szolgáltatásod felfedezhetőségének a biztosítása ez egyik legnehezebb feladat. Ugyanakkor az egyik legfontosabb is. Mindenesetre érdemes tisztában lenni egy olyan folyamattal, mely alapvetően meghatározza a tevékenységed ereményét. Biztos vagyok benne, hogy az ebben a cikkben leírt módszerek 90%-t ismered. Azonban mégsem kapod azokat az ereményeket melyek az elvárásaidnak megfelelőek lennének. Optimalizáltad a weboldalad, elindítottad a Facebook oldalad, megkérted az ismerőseidet, hogy osszák meg a közösségi csatornákon, azonban mégsem működik a marketing stratégiád. Ez nem azért van mert ezek nem jó öteletek, hanem mert már mindenki egy kicsit "megcsömörlött" ezektől a tartalmaktól. Naponta több ezer hasonló megosztás történik és a barátaink egyszerűen belefáradtak abba, hogy olyan tartalmakat osszanak meg, melyekre megkérték őket.
Hogy megértsük miért van ez egy picit emlékezzünk vissza az online marketing korszakaira. Az STMP protokoll (email) kidolgozásával egy nagyon egyszerű, gyors és olcsó eszközt kapott az emberiség a kommunikációra. Ezt néhány cég hamar felismerte és elkezdte az emailt direkt marketing célokra használni. Ez hatalmas versenyelőnyt biztosított számukra. Sikerüket látva mások is elkezdték ezt a módszert használni, és egy idő után olyan mértékű lett ez a forgalom, hogy megszületett a spam fogalma. A felhasználók nem akartak már több ilyen emailt. Belefáradtak, megunták. Erre más szereplők piacra léptek a spam-szűrő megoldásaikkal, melyek egyre nehezebbé és drágábbá tették az email marketinget. Bár még ma is nagy probléma a spam, de marketing szempontből csak az értékes információt és igényes tartalmat nyújtó hírlevelek életképesek.
A Google felismerve a problémát egy új platformot adott a vállalkozóknak a keresőoptimalizálás és a AdWords formájában. Megszületett egy új platform. Ezen a platformon szintén azok nyertek, akik időben léptek és felismerték a weboldalak optimalizálásának jelentőségét. Mint az email marketingnél a módszerek itt is elkezdtek egy idő után a markteing sötét oldala felé fordulni. Gyakran találtunk olyan oldalakat a találati listában, melyeknek semmi köze nem volt az általunk keresett témához. Azonban ezen a platformon az emailtől eltérően a Google komolyan és gyorsan lépett. Újabb és újabb algoritmusok kidolgozásával egyre nehezebbé tette a marketing szakmeberek dolgát és egyre könyebbé a felhasználókét. Ma már nehéz mesterséges eszközkkel a találati lista élére kerülni, bár nem lehetetlen.
Ekkor lépett a Facebook. Létrehozott egy újabb platformot, mely platformon a korán cselekvő piaci szereplők erősödtek meg. Itt is ugyanaz játszódott le mint a korábbi platformokon. Voltak szereplők, akik kihasználták azokat a réseket, melyek már egy kicsit fekete marketing körébe tartoztak. Ők sokat nyertek vele. A Facebook látta, hogy ez nem jó a felhasználóknak, ezért szigorított.
Mindezen okok miatt nehéz ma ingyen vagy akár fizetett hírdetések útján is látogatókat szerezni. Ma megint egy olyan ponton vagyunk, ahol már nincs messze egy olyan újabb platform születése, amit jól ki lehet használni, ha idejében lépünk és megfelelően tudjuk aktiválni a felhasználókat. De erre még várni kell egy kicsit. Van egy olyan érzésem, hogy ez a új platform a wearables (hogy van ez magyarul?) technológiák köré fog épülni. Lásd Apple Watch!
A fenti okok miatt nem egyszerű a feladat és készülj fel rá, hogy sok idődet és energiádat felemészti. Sajnos semmi sincs ingyen.
Addig is nézzük meg mivel tudunk dolgozni:

Blog

Egy a célcsoportod érdeklődési köréhez tartozó témákat és problémákat elemző blog vezetése az egyik leghatékonyabb mód a látogatottság növelésére. Abban a szegmensben, ahol mozogsz remek lehetőséget nyújt a szakmai kompetenciád bemutatására is. Ha megfelelő minőségű tartalmat tudsz előállítani, akkor a blog könnyen az első számú látogató szerző csatornád lehet. Keress a szegmensedben népszerű témákat, nézd meg mi az ami nagyon pörög és írd meg a saját verziódat. Figyeld, hogy mi foglalkoztatja az ügyfeleidet. Sokszor a téma ott van az orrunk előtt, csak fel kell ismerni és ki kell dolgozni. Folyamatos és kitartó munkával fel lehet építeni egy impresszív olvasói bázist, akiket aztán lehet a terméked, szolgáltatásod felé terelni.

Blog arány

A vállalkozások 2/3-a rendelkezik bolg felülettel.

Aktivitás

A blogtérben található blogok 35%-a posztol legalább havi rendszerességgel egy bejegyzést.

Inaktivitás

A blogok 65%-t több mint egy éve nem frissítették.

A blogolásról rengeteg cikket lehet találni az interneten. Érdemes ezeket átolvasni, mert lehet belőle okos tippeket szerezni. Azonban ami szerintem fontos, az az, hogy a saját stílusodat add. Ne próbálj meg másolni másokat. Az ügyfeleid téged ismernek. Ha mások szavait próbálod meg eljutattni nekik, nem fognak rádismerni. Ha észreveszel egy olyan problémát, ami esetleg több ügyfeledet is foglalkoztatja, akkor járd körbe, végezz egy kis kutatómunkát az interneten és írj egy posztot felvázolva a problémát, adj elemzést és megoldást.
 

Infógrafika

Szerencsére az infógrafika Magyarországon nem igazán elterjedt még.  Viszont van egy olyan tulajdonsága, ami a könnyű fogyasztásából adódik, hogy gyorsan terjed az interneten. Egy vizuálisan jól felépített, hasznos információkat szolgáltató grafika egyaránt lehet szórakoztató és szakmailag alapos anyag is. Ma már nem is kerül sokba. Keress a Fiverr-en az infographic szóra. Akár 5 USD összegért találsz olyan grafikust aki megcsinálja neked.

Közösségi hálózatok

 A közösségei hálózatok az egyik legjobb platformot biztosítják a terméked láthatóságának biztosítására. Azonban KKV-knak nehezen kihasználható, bár kétségtelen, hogy legtöbb KKV azzal kezdi, hogy kialakítja a saját közösségi oldalát. Azonban nagyon nehéz olyan követőket találni, akik valójában a célcsoportodhoz tartoznak. A legtöbben meghívják saját ismerőseit, barátait, hogy kövessék a vállalkozás bejegyzéseit, de ezen felül már nehéz új követőket szerezni. A kulcs az, hogy olyan tartalmat kell készíteni, ami nem azért terjed, mert megkértük az ismerőseinket, hogy osszák meg, hanem azért, mert a felhasználók önként megosztják azt.

Népszerű

A merketingesek 93%-a használ valamilyen közösségi platformot.

Enni szeretünk

A legnépszerűbb témák egyike az étel. A Pinteresten ez 53%-ot tesz ki.

Mobil

A mobil internet forgalom 91%-a valamilyen közösségi platformhoz kötődik.

Szerintem erre egy igazán jó és hatékony eszköz az infógrafika. Mint az előző fejezetben írtam viszonylag olcsón elő lehet állítani. A nehezebb része, hogy olyan információt kell összegyűjteni az iparágadból, hogy az tényleg érdekes és szórakoztató legyen.
Nem sorolom fel itt az egyes versenyzőket, biztos vagyok benne, hogy ami számít azt ismered. Azonban egy dolgot figyelembe kell venned! Nem biztos, hogy a Facebook a legmegfelelőbb számodra. Ha vállalati ügyfeleid vannak, akkor érdemes megnézned a LinkedIn platformját is. Ott ugyanis sokkal több döntéshozó, vállalkozó, munkaadó és szakember van, mint a Facebook-on.

Befolyásoló marketing

Van egy stratégia, melyet nem sokan alkalmaznak. Ezt angolul influencer marketingnek hívják. A lényege, hogy feltérképezed, hogy azon a területen, ahol dolgozol ki azok a befolyásos, meghatározó emberek, akikre a piac figyel és megpróbálsz velük kapcsolatot kiépíteni.  Ezek az emberek, lehetnek bloggerek, üzletemberek, újságírók, tanácsadók vagy egyéb szakemberek. A lényeg, hogy valamilyen kapcsolatuk legyen az iparágadhoz.

Hogy tudod megtalálni őket? Próbálj elősször a Twitteren, LinkedInen egy két releváns kulcsszóra keresni. Ha találtál megfelelő célszemélyt, akkor kövesd őket, kísérd figyelemmel a tevékenységüket. Oszd meg a tartalmaikat, később szólj hozzá! Mindig légy pozitív és építő!

Sajnos a Google Blog Search tavaly megszűnt, de vannak egyéb szolgáltatások, melyekkel figyelemmel kísérheted azokat a kulcsszavakat, melyek érdekesek számodra. Keress fórumokat, közösségeket melyek témája releváns számodra. Légy aktív és hívd fel magadra a figyelmet!

Mindig légy kreatív! Ha mondjuk konyhai termékek értékesítésével foglalkozol, akkor a célcsoportod elsősorban a nők. Keress a Google-n ehhez kapcsolódó kulcsszavakra (tipp: anyuka blog).

Az ingyenességnek ára van. Sok kreativitás, munka és idő szükséges ahhoz, hogy széles követőtáborod legyen. De ha sikerül kialakítani, akkor egy nagyon értékes és jól konvertálható célcsoportot kapsz, akiknek könnyen lehet eladni.

Stefán Tamás képe

Stefán Tamás

Tamás 2005 óta vezeti a Numex Informatikát Kozma Róberttel. 20 éves tapasztalata van informatikai területen Unix és Linux rendszerek tervezésében, üzemeltetésében, valamint webes rendszerek, weboldalak fejlesztésében. Szabadidejében szívesen utazik, ahová mindig magával viszi az öreg Canon 50D fényképezőgépét.